افرادی که به سن بازنشستگی رسیدهاند، اما سابقهشان کامل نیست، مخاطب اصلی این قانون هستند.
برای مثال، فردی با ۹ سال سابقه باید ۶ سال سابقه بخرد تا بتواند مستمری دریافت کند.بر اساس احکام برنامه هفتم تمامی بیمهشدگان با سابقه کمتر از ۱۵ سال باید با خرید سابقه این عدد را به حداقل ۱۵ سال برسانند تا بتوانند از مستمری بازنشستگی استفاده کنند.
علیرضا حیدری، کارشناس اقتصادی و نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت:
بر اساس احکام برنامه هفتم توسعه، تمامی بیمهشدگان با سابقه کمتر از ۱۵ سال باید با خرید سابقه، این عدد را به حداقل ۱۵ سال برسانند تا بتوانند از مستمری بازنشستگی استفاده کنند. پیش از این، کف سابقه برای برخورداری از مستمری ۱۰ سال بود.این قانون شامل همه صندوقهای بازنشستگی میشود
وی افزود: این قانون شامل همه صندوقهای بازنشستگی میشود، اما در حال حاضر فقط در سازمان تأمین اجتماعی اجرایی شده است. به گفته وی، پرداخت حق بیمه برای خرید سابقه باید بهصورت یکجا انجام شود و امکان تقسیط وجود ندارد.افرادی که به سن بازنشستگی رسیدهاند
کارشناس اقتصادی و نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تأکید کرد: افرادی که به سن بازنشستگی رسیدهاند، اما سابقهشان کامل نیست، مخاطب اصلی این قانون هستند.
برای مثال، فردی با ۹ سال سابقه باید ۶ سال سابقه بخرد تا بتواند مستمری دریافت کند.خرید سابقه بیمه سال های قبل از طریق شکایت از کارفرما به اداره کار
راه دیگر برای افرادی که کارفرمای آنها حق بیمهای برای آنها پرداخت نکرده، شکایت از کارفرما است. همانطور که قبلا گفتیم، قانونی وجود ندارد که به صورت شخصی بتوانید حق بیمه خود را بخرید. زمانی هم که شکایت میکنید و پس از بررسی شکایت، اگر قانون به نفع کارگر رای دادگاه را صادر کند؛ کارفرما نه تنها موظف است که حق بیمه سالهای قبل کارگر خود را بپردازد، بلکه باید جریمهای ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمهای که باید پرداخت میکرده و نکرده، پرداخت کند.
پرداخت حق بیمه سال های قبل کارگر در صورت فوت کارفرما
زمانی که کارگاه تعطیل شود یا کارفرما فوت کند، باز هم امکان مطالبه حق بیمه وجود دارد. در این شرایط در صورتی که اشتغال از سمت کارگر تایید شود، حق بیمه درخواستی برای او لحاظ خواهد شد.
مدارک لازم برای شکایت و خرید سابقه بیمه سال های قبل
افرادی که علیه کارفرما برای رد نشدن حق بیمه شکایت میکنند، باید مدارک و اسناد قابل استنادی را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند تا بازرسان سازمان تامین اجتماعی بتوانند آن را صحتسنجی کنند. مدارک لازم برای خرید سنوات بیمه گذشته شامل موارد زیر میشود:
فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی مرتبط با دریافت حقوق فرد در آن سازمان یا کارگاه
قرارداد استخدامی، ارتقای شغلی یا تغییر سمت در آن سازمان یا کارگاه
کارتهای حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفترهای حضور و غیاب کارکنان کارگاه
کارت بهداشت صادر شده از سوی اداره بهداشت برای محل کار
گواهی از بانک مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی طبق لیستهای کارفرما
لیستهای حقوق کارگاه که به صورت اظهارنامه مالیاتی به تایید اداره دارایی رسیده است
دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینهٔ مربوطه
آرای هیئت تشخیص و حل اختلاف کارگاه در صورتی که در زمان قطع ارتباط با کارگاه صادر شده باشد
استشهاد از محل زندگی و محیط کار
سابقه بیمه سال های قبل چگونه محاسبه میشود؟
همیشه یکی از سوالهای رایج این است که مبلغ بیمه سالهای قبل چگونه محاسبه میشود؟ فرمول خرید بیمه سنوات گذشته به دو صورت زیر محاسبه میشود:
۱. محاسبه مبلغ خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی
٪۳۳ × تعداد روزهایی که شخص حق بیمه پرداخت نکرده × حداقل حقوق روزانه سال درخواست حق بیمه
۲. تکمیل سابقه پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه
(تعداد روزهایی که کار کرده ÷ تعداد روزهایی که کار نکرده) × دستمزد روزانه × ۲۷٪